Lista zajęć Chór Patrium Carmen //Zajęcia bezpłatne//

Chór Patrium Carmen //Zajęcia bezpłatne//

Kategoria

muzyka / śpiew

Opis

Zajęcia chóru Patrium Carmen
Dyrygent Michał Straszewski.
Przygotowuje w domu pieśni do śpiewania, opracowując je na chór trzygłosowy a’cappella: Sopran, Alt, Bas.
Śpiew a’cappella to najbardziej wymagający sposób śpiewu chóralnego
Wszystkie pieśni zostały opracowane przez Michała Straszewskiego. Nuty opracowań, pisane w specjalnym programie
do pisania nut, są powielane na kserokopiarce CK.

Na próbach praca Dyrygenta z chórem polega na:

  1. Rozśpiewaniu – nauce emisji głosu.
    Elementy emisji to praca nad prawidłowym oddechem, pozycją dźwięku, właściwą intonacją, układzie ust przy śpiewaniu samogłosek. Oddech powinien być dolny – przeponowy. Trudność pracy ze śpiewakami – seniorami polega na tym,
    że z reguły są to osoby z nadwagą, co utrudnia pracę przepony, ograniczając jej amplitudę. Pozycja wydobywanego dźwięku powinna być wysoka aby działał rezonatorgłowowy. Krtań należy opuścić, aby działał też rezonator piersiowy. Wytłumaczenie tego, zwłaszcza nowym chórzystom, jest bardzo trudne. Rozśpiewanie trwa około 15 – 20 minut.
  2. Nauce repertuaru.
    Dobór repertuaru jest zadaniem Dyrygenta. Na początku były to pieśni patriotyczne, stąd nazwa zespołu – Pieśń Ojczysta. Z biegiem czasu rozszerzyliśmy repertuar o kolędy i pieśni artystyczne polskich kompozytorów – Moniuszki Noskowskiego, Niewiadomskiego i innych. Wybieram pieśni według następującego klucza: pieśń i opracowanie nie mogą być zbyt trudne, najlepiej, żeby były znane i lubiane–odpada uczenie się partii sopranowej. Partie altowe i basowe wymagają więcej pracy na etapie rozczytywania materiału nutowego.
    Gdy wszyscy śpiewacy nauczą się swoich partii następuje etap ześpiewywaniu się.
    Opracowania pieśni są na ogół homofoniczne – cały chór śpiewa akordy w tym samym rytmie – pracujmy więc
    nad rytmem i czystymi akordami. Ostatnio wprowadziłem do repertuaru podstawową formę polifoniczną czyli kanon.
    To sprawia trudność chórzystom, gdyż utrzymanie rytmu, gdy nie patrzy się na dyrygenta i nie słucha, co śpiewają inne głosy.
  3. Po nauczeniu się tekstu muzycznego skupiam uwagę śpiewaków na interpretacji–uczymy się dynamiki, frazowania, agogiki i właściwego wyrazu muzycznego.
  4. Z przedstawionego powyżej ogromu pracy nad utworami wynika, że przydałyby się jeszcze jedna próba w tygodniu, zwłaszcza w okresie przed występami.

Opłata, Kategoria wiekowa:
MŁODZIEŻ I DOROŚLI: /11-80 LAT/
zajęcia bezpłatne

Termin zajęć:
Środa godz. 18:15-20:15

Instruktor

Brak przypisanego instruktora

Recenzje

brak recenzji