Lista zajęć Artur Słociński Zajęcia muzyczne //Pianino//
Zajęcia muzyczne //Pianino//
Kategoria
Opis
Cele kształcenia
- Rozbudzenie wrażliwości muzycznej i zainteresowanie muzyką
· Wprowadzanie w świat dźwięków – ciekawe i różnorodne sposób zainteresowania ucznia muzyką i instrumentem
· Zachęcanie do słuchania muzyki z różnorodnych nośników
· Kształtowanie wrażliwości na dźwięk, brzmienie - Zdobywanie podstawowej wiedzy o muzyce.
a. wiedza podstawowych terminów i pojęć z zakresu systemu temperowanego
· pół ton, cały ton
· gama majorowa, gama minorowa
· interwały
· gama chromatyczna
· rozłożony trójdźwięk toniczny
· transpozycja bardzo prostych melodii
b. wiedza podstawowych zagadnień metrorytmicznych
· wartości nut i pauz (od całej nuty do szesnastki), przedłużanie wartości nut przez kropkę, łuk i fermatę
· metrum, takt i przedtakt
· pojęcie synkopy
c. wiedza podstaw notacji muzycznej
· nutę jako graficzny symbol dźwięku
· akolada, dwie pięciolinie, klucz wiolinowy i basowy
· podział na takty, kreska taktowa i podwójna kreska taktowa
· krzyżyk, bemol, kasownik, znaki przykluczowe i przygodne
· przenośnik oktawowy i zamiana rąk
· znak repetycji, volty, da capo al fine
· prosta ornamentyka – przednutka
· aplikatura
· podstawowe pojęcia (również w języku włoskim) dotyczące oznaczeń dynamicznych, artykulacyjnych, agogicznych
i interpretacyjnych - Kształcenie umiejętności gry na fortepianie
· Wydobywanie i kształtowanie odpowiedniego dźwięku na instrumencie
· Podstawy prawidłowego aparatu gry
· Prawidłowa postawa (wysokość, odległość siedzenia, ułożenie nóg)
· Swoboda i elastyczność aparatu ruchowego (szczególnie przegubów rąk)
· Naturalne ułożenie i oparcie rąk na i w klawiaturze
· Rozwijanie samodzielności pracy palców (dostosowane do stopnia zaawansowania ucznia)
· Stosowanie podstawowych technik gry - palcowa
· Gra różnymi sposobami artykulacji: portato, legato, staccato
· Prawidłowość proporcji brzmienia pomiędzy melodią a akompaniamentem
· Elementarne zasady prowadzenia frazy.
· Stosowanie prostej pedalizacji (adaptor)
· Gra prawidłowo gamy majorowe – krzyżykowe i bemolowe do 3 znaków
· Transponuje proste melodie, czyta a vista bardzo łatwe utwory
· Umiejętność grania utworu w odpowiednim tempie z utrzymaniem pulsu.
· Wdrażanie do gry na 4 ręce - towarzyszenie nauczyciela
· Poznawanie prostych utworów z różnych epok muzycznych
· Poznawanie różnorodnych utworów, zróżnicowanych charakterem
· Wpływ właściwego aparatu gry na wydobywany dźwięk
· Rozwijanie wrażliwości, ekspresji i wyobraźni muzycznej - Kształcenie umiejętności samodzielnej pracy w grze na instrumencie
· Wprowadzanie, pokazywanie na lekcjach sposobów samodzielnej pracy
· Wdrażanie nawyków systematycznej, świadomej pracy w domu
· Samodzielne odczytywanie prostych utworów w kluczach wiolinowym i basowym
· Poprawność realizacji wysokości dźwięków, rytmu, metrum, podstawowego frazowania
· Orientacja przestrzenna we wszystkich rejestrach klawiatury
Opłata, Kategoria wiekowa:
DZIECI, MŁODZIEŻ I DOROŚLI: /7 – 99 LAT/
zaj. indywidualne
Terminy zajęć:
-Poniedziałek
- Worek
-Środa