Zajęcia z improwizacji w kontakcie startują od 30 września.
Spotykamy się zawsze we wtorki w godz. 20:15-21:45 w sali widowiskowej przy ul. Radomskiej 13/21.
koszt zajęć:
180 zł/miesiąc
50 zł wejściówka
czas trwania zajęć: 90 minut
Improwizacja taneczna i ruchowa jest nośnikiem zabawy, spontaniczności, sposobem otwierania się na ciało, zmysły, przestrzeń, siebie i inne osoby w ruchu. Odzyskiwaniem ugruntowania w ciele, kontaktu ze swoim ciałem. Budujemy uważność w ciele i ruchu. Słuchanie, podążanie i ekspresję. Pracujemy z dotykiem jako inspiracją do tańca, sposobem komunikacji w ruchu.
Większość zajęć będzie zawierać elementy improwizacji solo, w duecie i w grupie. W pierwszych miesiącach skupimy się przede wszystkim na przygotowaniu ciała i naszej uważności do nowego sposobu komunikacji. Zadbamy o przepływ, siłę i elastyczność, świadomość centrum ruchu, zwiększenie refleksu, używanie większych zasięgów ruchu.
Znajdziemy odpowiedź na ukierunkowany w przestrzeni dotyk. Rozwiniemy umiejętności słuchania i współtworzenia w ruchu.
Stopniowo będziemy wprowadzać więcej tańca w duecie i trio, ucząc się: współdzielenia ciężaru, użycia momentu pędu, jako ważnego elementu praktyki.
Zajęcia rozpoczynają się i kończą kręgiem.
Podczas rozmów w kręgu – dajemy przestrzeń na ucieleśnione nazwanie własnego ruchu.
W ten sposób budujemy bezpieczeństwo, aby otwierać się na eksplorację, współtworzenie i własną ekspresję. Określamy i znajdujemy wspólne zasady ruchu, nazywane strukturami improwizacyjnymi.
Warto zabrać luźny strój, bez guzików, bez suwaków.
- Jeśli chcesz zobaczyć, co mówią uczestnicy o podobnych spotkaniach:
https://youtu.be/xXESFSu6cBI?si=ZC6rQ9YYhcTyd8CL
Filmy zawierające kontakt improwizację w szczególnym performatywnym (natura/miasto)
kontekście:
Grupa:
https://www.youtube.com/watch?v=AK-YIOejgcQ
https://www.youtube.com/watch?v=v3iz-7Olp1w
Duet kontakt improwizacji w filmie z Okazji Międzynarodowego Dnia Tańca:
- https://www.youtube.com/watch?v=HR07J07DRD8&t=1s
- Więcej tekstu o samej praktyce kontakt improwizacji – znajdziesz na końcu tekstu.
- Jeśli masz pytania, zapraszam do kontaktu: [email protected]
Inspiracje do praktyki: kontakt improwizacja, improwizacja; pokrewne dziedziny: Contemplative Dance Practice, Ensemble Thinking i inne praktyki choreografki Niny Martin oraz Dyscyplina Ruchu Autentycznego, rysunek intuicyjny oraz własne praktyki twórcze.
Hanna Jurczak:
Tancerka, choreografka, aktorka, psychoterapeutka, z wykształcenia lekarka ze specjalizacją w dziedzinie psychiatrii. Tworzy i reżyseruje spektakle, wydarzenia taneczne, wizualizacje do spektakli. Współtworzy środowisko kontakt improwizacji od 15 lat, prowadzi zajęcia, laboratoria.
Jako performerka współpracuje z różnymi teatrami, instytucjami i artystami, w tym: z Fundacją Artystyczną Perform, Fundacją Sztuka Ciała, Festiwalem Warsaw Flow oraz Festiwalem Świadomości i Pracy z Ciałem, MoveOn Camp; współpracuje z muzykami Eldarem Baruchem, Bartoszem Ługowskim, reżyserem Tomaszem Solem, choreografem
Thierry Vergerem (łącząc kontakt improwizację i model underground) oraz z kostiumograką Agatą Uchman w projektach obejmujących performance, taniec, art-video,;
Uczyła improwizacji, obecności scenicznej oraz prowadziła treningi interpersonalne w Holistycznej Szkole Trenerów. Tworzyła taneczną przestrzeń w Ośrodku w Polu na Mazurach Garbatych.
Kocha łączenie dziedzin, fascynuje ją jak zmienianie kanałów (wzroku, ruchu, słuchu, propriocepcji) pozwala na pokonywanie ograniczeń i blokad twórczych. Fascynują ją momenty synchroniczności w improwizacji grupowej i życiu.
Tworzy spotkania warsztatowe dla różnych grup odbiorców.
O KONTAKT IMPROWIZACJI
Iwona Olszowska ((tancerka, choreografka, pedagog, wykładowca akademicki) w publikacji „Kontakt Improwizacja w Polsce”:
„W kontakt improwizacji dwa ciężary mają wchodzić w synergię, a nie w walkę. Nie chodzi o przewagę, a o równowagę. W działaniu chodzi o użycie masy, a nie siły, o gotowość i szybkość reagowania, a nie raptowność, o słuchanie i podążanie, a nie wymuszanie.
To ciągła adaptacja i umiejętność zmiany oraz przepływ, a nie zafiksowany stan umysłu czy napięcie. To uważne, klarowne, niewymuszone dialogowanie, to gotowość na upadek i wsparcie, świadomość siebie i tego, co wkoło, czysta
obecność.
W kontakt improwizacji nie robimy nic na siłę, jedynie respektujemy prawa natury, grawitacji i sił.”
Lubię myśleć, że improwizacja w kontakcie jest zakorzeniona w performatywnym kontekście (“You come, we'll show you what we do” 1973 r - pierwsza objazdowa podróż po West Cost w USA - Steva Paxtona i pierwszych tancerzy IK), dlatego czasami zaproszę do pracy ze świadomością grupy i kompozycją w przestrzeni.
czytaj więcej